top of page

Andersens univers

Andersens eventyr bringer læseren vidt omkring: Hverdagens døde ting bliver troldet levende og naturens magi viser sig, mens venskaber og kærlighedsforhold går op og ned; fattige og rige støder sammen og ændrer hinandens livsbaner – til det bedre eller det værre! Det skildres i en elegant vævet tostemmighed, hvor børn kan være med på overstemmen, mens voksne har mulighed for at følge den bydere stemme og opleve helhedens polyfoni. I mange eventyr medsvinger  en undertone af tro og håb om en usynlig, god Gud, der – trods livets konflikter og kaos – sender alle videre til et liv i evighedens fred. Døden er hos Andersen derfor ofte en overgang på livsrejsen. - Hans Christian fortæller fortroligt, som en god ven henover bordet, og med veloplagt humor, også om de tungere emner – smilet er lige på læben, der er glimt i øjet og latteren ligger på lur, undertiden så ironisk og absurd at man fornemmer en stafet-depeche der gives videre til Storm P.  - Den observerende outsider Andersen er samtidig indlevende, solidarisk og skriver undertiden så selv sten må græde. 

En ukendt facet viser Andersen som den første danske kulturformidler. I 1835 var skolebøger om dansk kunst og kulturliv trist terperi, så han prøvede at promovere historiske danske legender og pionerer fra Holger Danske over Holberg til H.C. Ørsted på en ny, mere levende og poetisk måde. Han er samtidig "fremtidsforsker" med eventyrlige essays om den tekniske udviklings svimlende muligheder, fra det dengang nye, verdensomspændende telegrafnet til (måske?) de snart mulige flyvemaskiner.  Man er ombord i et eventyrligt andersensk luftskib - a magical mystery tour!                                                                                                                                                                

Apropos: The Beatles kreerede omkring 190 studieproduktioner, Andersen ca. 170 eventyr - på flere  måder er de beslægtede. Begge er grænsebrydende i sammensmeltning af folkeligt, underholdende og moderne, eksperimenterende - indenfor den korte form. Og begge opnåede hurtigt et globalt publikum af høj og lav, i både populære og kunstneriske miljøer. At Andersen også rammer noget centralt dansk omkring skabelsen af det danske velfærdssamfund er en ekstra bonus for danskere. Alene et eventyrs titel eller essens er ofte blevet til et helt begreb eller et fænomen. Sig blot “ Men er der ikke lidt Kejserens nye klæ´r over det?”, eller “Det lyder som om en fjer er blevet til fem høns!” eller “Han viste sig heldigvis at være klassens grimme ælling!” - og alle ved præcis hvad der tales om.  

Ivan Hansen - musiker, cand. phil.

(København, 2019)

bottom of page